Ochrona zdrowia
Poradnik pacjenta
BIURO RZECZNIKA PRAW PACJENTA
Rzecznik Praw Pacjenta - Krystyna Barbara Kozłowska
adres: ul. Młynarska 46
01-171 Warszawa
tel.: 22 532 82 50
faks: 22 532 82 30
e-mail: sekretariat@bpp.gov.pl
Bezpłatna infolinia:
800 190 590 (pn. - pt. w godz. 9.00 - 21.00)
Biuro czynne: pn. - pt. w godz. 8.15 - 16.15
Przyjmowanie petentów: pn. - pt. w godz. 9.00 - 15.00
Prawnik biura przyjmuje: pn. - pt. w godz. 9.00 - 15.00
Przyjmowanie petentów: pn. - pt. w godz. 9.00 - 15.00
Prawnik biura przyjmuje: pn. - pt. w godz. 9.00 - 15.00
PACJENT W UE
EUROPEJSKA KARTA UBEZPIECZENIA ZDROWOTNEGO – EKUZ
Karta EKUZ uprawnia do korzystania ze świadczeń zdrowotnych podczas pobytu w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej lub EFTA (Szwajcaria, Norwegia, Islandia, Liechtenstein).
Karta jest wydawana osobom ubezpieczonym, wyjeżdżającym czasowo do innego państwa członkowskiego, np.:
- w celach turystycznych,
- w celu odwiedzenia rodziny lub znajomych,
- w celu podjęcia studiów,
- pracownikom oddelegowanym do pracy za granicę przez polskiego
pracodawcę,
- w celu poszukiwania pracy – do momentu podjęcia zatrudnienia.
EKUZ nie jest dowodem ubezpieczenia w NFZ uprawniającym do świadczeń zdrowotnych na terytorium Polski. Oznacza to, że osoba ubezpieczona w NFZ może posługiwać się EKUZ wyłącznie w innych państwach członkowskich.
JAK OTRZYMAĆ KARTĘ EKUZ ?
Należy:
- złożyć wniosek w oddziale wojewódzkim lub delegaturze Funduszu. (Wniosek można pobrać ze strony www. lub otrzymać w oddziale NFZ),
- wypełniony wniosek wraz z załącznikami złożyć w oddziale Funduszu.
Załączyć dokument potwierdzający ubezpieczenie zdrowotne w NFZ.
Dokumenty należy dostarczyć w oryginałach bądź poświadczonych kopiach. Dokumenty ze zdjęciem (np. legitymację ubezpieczeniową lub studencką) wystarczy okazać do wglądu.
Więcej informacji znajduje się na stronie:
Wielkopolski Oddział Wojewódzki
Narodowego Funduszu Zdrowia
ul. Piekary 14/15
61-823 Poznań
tel. 61 850 60 00
www. nfz-poznan.pl
Adres do korespondencji:
ul. Grunwaldzka 158
60 – 309 Poznań
Infolinia bezpłatna dla Pacjentów:
800 800 805 (tylko dla połączeń stacjonarnych)
Skargi i Wnioski:
od poniedziałku do piątku w godz. od 800 do 1600
ul. Piekary 14/15
61-823 Poznań
tel. 61 850 60 75, 658 04 07, 658 04 51
PODSTAWOWA OPIEKA ZDROWOTNA
Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej potocznie zwany lekarzem rodzinnym, to lekarz posiadający specjalizację z medycyny rodzinnej lub II stopnia medycyny ogólnej.
Lekarzem rodzinnym może być również internista czy pediatra.
Lekarz rodzinny zleca i kieruje na:
- badania diagnostyczne (badania laboratoryjne), w tym kolonoskopię i gastroskopię,
- świadczenia w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej,
- leczenie uzdrowiskowe,
- rehabilitację leczniczą,
- opiekę długoterminową,
- transport sanitarny w POZ,
- do lekarza specjalisty lub do szpitala,
- realizację zleceń pozostających w zakresie zadań pielęgniarki POZ,
- wypisuje recepty według zalecenia lekarza specjalisty.
W celu skorzystania z porad w ramach POZ pacjent powinien dokonać wyboru lekarza, pielęgniarki i/lub położnej.
Pacjent ma prawo do bezpłatnego wyboru POZ nie częściej niż dwa razy w roku.
Wyboru lub zmiany dokonuje się bezpośrednio u świadczeniodawcy w przychodni i nie trzeba tego faktu potwierdzać w oddziale Funduszu.
W przypadku każdej kolejnej, nieuzasadnionej zmiany należy wnieść opłatę w wysokości 80 złotych.
Podczas pobytu poza miejscem zamieszkania, np. na wakacjach, w delegacji, u rodziny, pacjent ma prawo do POZ w sytuacji nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia.
OPŁATY NIE POBIERA SIĘ W PRZYPADKU:
zmiany miejsca zamieszkania przez pacjenta,
zaprzestania udzielania świadczeń opieki zdrowotnej przez wybranego lekarza/pielęgniarkę/położną POZ,
innych przyczyn niezależnych od woli pacjenta.